تمرین کوهستان

خویشتن را به سختی به پیش رانده و درجای دلخواهش به سرانجام رساند.نتیجه این  کوشش ها و آزمون ها منجر به خلق یکی از مستند ترین تمرینهایش شد،تمرین افسانه ای او یعنی:«تمرین کوهستان».

اویاما در پی عمل نصیحت یکی از مورد احترام ترین استادانش که اظهار داشته بود:«اگر می خواهید خودتان را پیدا کنید خویشتن را در خلوت و تنهایی بجویید» ساک کوچکش را بست و به سمت کوهستان راهی شد.توشه ی سفرش تنها شامل لوازم تمرین و چند کتاب می شد ؛کتاب هایی در مورد داستان زندگی بزرگترین  سامورایی ژاپن و بزرگترین قهرمانش یعنی موساشی . اویاما بر آن بود که در آنجا بماند و ترتیب داد تا غذا و سایر مایحتاجش را ماهی یکبار برایش  بیاورند.هر زمانی که پیک کوهستانی  آذوغه و چیزهای دیگر را برایش می آورد  چنان بود که گویی خدا شخصا این دیدار را برای او فراهم می نمود. اویاما از این فرصت کوتاه بودن در کنار انسانی دیگر ُبسیار خرسند بود.

در طول این دوران اویاما خویشتن را به سختی تمرین و پرورش داد. او از در ختها به جای کیسه بوکس و از بوته های گیاهان و تخته سنگها به جای سکوی پرش یا موانع پرش استفاده می نمود . او با طبیعت هم راز و هم صحبت شد و روشنایی صبحگاه  را بهترین  دوست خویش قرار داد.همان طور که خورشید  هر صبح  طلوع می کرد  و هر بعد از ظهر  غروب می کرد  دلتنگی سخت و طاقت فرسایی  تنهایی به سراغش می آمد.روزهای سخت و دشواری که شبیه هیچ یک از سختی هایی که تا کنون  در زندگی مان تجربه کرده ایم نبوده است گذران زندگی در چهار دیواری کلبه ای محقر و کوچک و سختی هایی که هر روز  به او نزدیکتر می شد.هنوز او پا بر جای  و استوار بود.

او در مقاله ای با کلمات خودش می گوید:«بزرگترین بهره ام از اقامت در کوهستان  پرورش قدرت و نیروی جسمانی ام  و روانی ام  در طول روز و مواجهه با خود درونی ام در هنگام شب بود.البته مهارت و توانایی ام در کاراته  نیز در حال پیشرفت و افزایش  بود اما  مهمترین  چیزی  که به دست آوردم   تقویت  و گسترش  یک حالت با شکوه   روحانی  و درونی بود حالتی که  بسیار افزون تر  از پیش از آمدنم به کوهستان بود»

سوسای ماس اویاما همیشه اهمیت «اوس نو سن چین»(روح اوس) را به شاگردانش تاکید می کرد . او با عزمی راسخ و با تمام وجود لمس کرد که استقامت و ثبات قدم در سختی­ ها منجر  به ایجاد قدرت می شود.

وی  در تلاش  برای اثبات این نکته سبک و فلسفه ای منحصر به فرد  تحت عنوان کیوکوشین را ارائه داد. اوقاتی  که در کوهستان سپری شد اعتقاد او به خویش و راهش محکم تر نمود. این دوران که به دور از جامعه  سپری شد  سرانجام  زمینه ای شد برای طرح«سازمان حقیقت نهایی» یا به عبارت دیگر همان کیوکوشین کای کان کاراته . سوسای  به همراه شاگردانش  برای تمرینات فصلی کمپ اغلب به آن کوهستان مراجعت می کرد  و بدین  منظور  قله ی دور دست  میتسومینه  جایی است که موساشی جاودان  تمرینات  خویش را اغلب  در آنجا  انجام  می داد  و مکانی  سرشار از افسانه می باشد. این  مکان  در زمانی  که با  اتوموبیل  غیر قابل دسترس بود به قدر کافی ذهن سوسای را به خود معطوف کرد تا جایی که همچون  سحر و جادو در تمرینات و تعالیم شخصی  وی منعکس و آشکار شد و احساسی سرشار از خلوص و وقار-ورای دنیای درون- به وی ارائه داد. امروز سنگ و لوح یاد بود سوسای بر فراز میتسومینه جایی که با مسیرهای صعب و صخره ای محصور شده آرام گرفته است. مکانی که برای اولین بار در آنجا قدم نهاد.

در میان سایر زیارتگاههای  باستانی سامورایی و زیارتگاههای عادی  این مکان  بر خلاف   سایر مکانها  خاطرات سوسای را برای شاگردانش  آنها که او را خوب می شناختند   و نیز بسیاری که اورا نمی شناختند زنده می کند. کسانی که هنوز هم راه و خط مشی او را دنبال می کنند . همانطور  که در فضای باز محوطه  تمرین می کنید  و باد با شدت بر شما می وزد  تقریبا  می توانید طنین کیای قدرتمند  سوسای  را در میان انبوه درختان جنگل بشنوید.

خانواده بزرگ کیوکوشین  کاراته از هر  نقطه دنیا در کنار  کوهستان جنگلی  میتسومینه  گرد هم می آیند. بعضی از اعضای شرکت کننده بخشی از راه را به منظور آزمودن  پیشرفت شان  صرف می کنند.

در انتهای روز  و در اوایل غروب در زمانی که نسیم خنک باد می وزد ورزشکاران ایستادن  در زیر آبشار را تجربه می کنند و به سمت بنای یاد بود سوسای ماسوتاتسو اویاما  گام بر می دارند . تمام برنامه های زمان بندی شده برای کمپ با موفقیت انتخاب می شوند  و اعضای گروه در فضای  پاک  و خنک میتسومینه توقف می کنند جایی که همه ی کاراته کاها روح سوسای را کم و بیش  احساس می کنند.

فلسفه اوس

اوس مخفف این کلمات است :
1 ـ اوشی به معنای فشار Oshi

2 ـ شینوبو به معنای تحمل کردن Shinobu اوس به معنای صبر و اراده و استقامت است ، هر بار که اوس می گوئیم همین را برای خودمان یادآوری می کنیم که در آموزش کیوکوشین کاراته بسیار لازم است .

در فراگیری کیوکوشین کاراته شما خودتان را تحت فشار می گذارید تا اینکه فکر کنید به نهایتتان رسیده اید .

اول بدنتان متوقف می شود ، اما فکرتان همچنان شما را در فشار می گذارد .

سپس فکرتان می خواهد متوقف شود اما روحتان شما را به ادامه کار وادار می سازد .

شما درد و خستگی را تحمل می کنید ، شما استقامت می کنید ، این اوس است .

کیوکوشین کاراته یک شبه یاد گرفته نمی شود بلکه سال ها طول می کشد تا اصول آن بدرستی آموخته شود .

تکنیک های اولیه ( پایه ) هزاران بار اجراء می شوند تا اینکه با رفلکس یا غریزه و بدون فکر هوشیار انجام شوند .

ناکامی و عجز در اثر تکرار یک چیز مشابه بویژه زمانیکه پیشرفت به نظر اندک می آید ،

ایجاد می شود .

برای غلبه بر این حالت و ادامه آن نیز به صبر و استقامت و اراده قوی است .

این « اوس » است .

« اوس » ایمان و یقین کامل و غیرقابل تزلزل مورد نیاز برای صعود از صخره بلند و پرشیب کیوکوشین کاراته است .

ضرب المثلی در ژاپن وجود دارد :
ایشی نو یو نی سانن ( Ishi No Ue Ni Sannen ) به معنای سه سال روی یک صخره .

این ضرب المثل نماد نیازمندی به استقامت همیشگی است .

این یکی از مهمترین فلسفه ها در کیوکوشین کاراته است .

کیوکوشین کاراته هنری است که بر اساس اهداف فوری و طولانی مدت تمرین کننده بسیاری از چیزها را دربر دارد .

در نهایت شخص می آموزد که در ترکیب لگدها و مشت ها و کاتا روح ویژه ای در قلب شرکت کنندگان است .

این به آنها می آموزد که با نیازهای زندگی روزانه با صبر و تحمل و معقولانه برخورد می کنند .

یک « بودوکا » در مقابل ناملایمت ها و سختی ها به راحتی شکسته نمی شود و می داند که برای کسی که می خواهد به استعدادهای حقیقی اش نزدیک شود ، یک روحیه مقاوم و پر استقامت همیشه زنده مورد نیاز است .

این پایداری شخصیت در اثر تمرین سخت توسعه یافته و « اسونو می شین » ( روح اوس ) نامیده می شود .

کلمه اوس از « اوش شینو بو » گرفته شده که به معنای استقامت در هنگام فشار است .

این کلمه دلالت بر تمایل به تحت فشار قراردادن خود تا حد انتهای تحمل دارد تا بدین ترتیب بتوان هر نوع فشاری را تحمل کرد .

کلمه اوس به تنهایی و درستی نهایت آنچه هنر کاراته در آن نهفته است را داراست ( بویژه در کیوکوشین ) .

کشی که واقعاً قادر به بروز و تجلی روحیه اوس در هر کلمه فکر و عمل است عاقل و شجاع خوانده می شود .

تمرین باید در درجه اول به روح اوس نزدیک شود .

زندگی روزانه فرد و مسئولیت هایی که برعهده دارد کاملاً زنده خواهند بود ، اگر مخاطب روح اوس قرار گیرند .

حتی برای یک مبتدی هم که به کمبود آموزش خود آگاه است و ضرورتاً نمی خواهد با نیاز به تمرین روبرو شود نیز ، صرفاً کافی است بداند که از طریق استقامت و تمایل به ادامه دستاوردهای عظیم فیزیکی ، روحی فکری و حسی بدست آمد .

تمام آنچه مورد نیاز است ، همان اراده آهنین است .

به عبارت دیگر : « اوس »

هیچ وقت از مبارزات تمرینی در باشگاه فرار نکنید

براستی عوامل موفقیت در یک مبارزه رزمی چیست؟ آیا کسی که ضربات پای پرقدرت و سریعی داشته باشد؟ یا کسی که بتواند به حریفش ضربات سنگین دست بزند؟ یا فردی که قادر باشد فنون قفلی و پرتابی را به خوبی اجرا نماید؟ این مطلب را مدت زیادی بود که میخواستم بزارم اما کامل نبود که بر اساس تجربیات در ورزش رزمی و برای بالا بردن اطلاعات و اعتماد به نفس و عوامل موفقیت یک رزمی کار نوشته ام.

اصولاً در پیروزی یک نبرد رزمی عوامل بسیاری دخالت دارند، اما چند عامل هستند که از عوامل دیگر بسیار مهمترند که در پی می آید:

۱-ریلکس بدن: «ریلکس» واژه ای است انگلیسی و بمعنای شُل کردن بدن. رزمی کاری که بتواند به طرز صحیحی بدنش را ریلکس و شُل کند به راحتی قادر است پارازیت‌ها و افکار منفی ذهن خود را کنترل نماید و فکرش را آرام سازد. به عبارتی «وقتی که بدن آرام شود، ذهن نیز آرام می شود».زمانی که ذهن آرام شد، فرد می تواند از تمام تکنیکها و فنون رزمی خود، در مبارزه حداکثر استفاده را ببرد. بعلاوه وقتی که بدن ریلکس و آرام باشد، انرژی جسمی و روحی اضافی به هدر نرفته و رزمی کار بنیه و قدرت بیشتری برای مبارزه و اجرای فنون خواهد داشت. یک رزمی کار می تواند تکنیک شل کردن بدن را به 2 طریق انجام دهد:

الف-ریلکس ثابت: این شیوه به صورت نشسته و یا اغلب، دراز کش انجام می شود و شخص بوسیله القاء حس سنگینی به خود، نقاط بدنش را شل کرده و به آرامش می رسد.

ب-ریلکس متحرک: پس از اینکه تکنیک ثابت آموخته شد، شخص می تواند ریلکس متحرک که بسیار موثرتر است را تمرین کند. ریلکس متحرک شامل حرکات نرم«تایچی»و «چی کونگ» است. این حرکات بعلت آنکه نرم، آهسته، روان و با هماهنگی تنفس انجام می شوند، عضلات رزمی کار را در حرکت، ریلکس کرده به وی آرامش روحی فوق العاده ای می بخشد. و بخاطر آنکه از طریق این حرکات، کارآیی هنرجوی رزمی بسیار بالا می رود، امروزه اکثر رشته های رزمی در جهان حرکات نرم «تایچی» و «چی کونگ» را بعنوان مکمل سبک رزمی خود تمرین می کنند.

۲-تقویت فنون دفاعی: متاسفانه اکثر سبکهای رزمی، بر روی تکنیکهای تهاجمی تاکید بسیار می ورزندو به تکنیکهای دفاعی، توجه لازم را ندارند. فنون دفاعی بعلت آنکه شما را در برابر ضربات حریف که گاه ممکن است منجر به نقص عضو و حتی مرگ شود، محافظت می کند در مبارزه بسیار مهمتر هستند تا فنون تهاجمی. شما می توانید تحت نظر یک استاد در عرض حداقل 6 ماه مبارزی تهاجمی شوید، ولی اگر بخواهید بصورت مبارزی تدافعی که بتواند ضربات سریع و غافلگیرانه حریف را مهار کند در آئید، احتیاج به سالها تمرین زیر نظر یک استاد با تجربه دارید. عدم دفاع سریع و اصولی ضربات، در مبارزات قهرمانان مشهور سبکهای کلاسیک نیز مشاهده می شود. سبک کیوکوشین یکی از سبکهای دفاعی معروف در دنیاست که تکنیکهای دفاعی موثری دارد. وقتی که شما در اثر تمرین، مهارتهای دفاعی نان را افزایش دهید، فنون تهاجمی تان خود به خود پیشرفت می کند. ولی اگر بخواهید بیشتر بر روی تکنیکهای حمله ای تاکید ورزید، فنون دفاعی تان بطور اصولی تقویت نمی شود.

۳-محکم کردن بدن: حساسیت زدایی جسمی نسبت به ضربه یکی از اصول بسیار مهم در هنرهای رزمی است. شما هر چقدر که در فنون دفاعی، سریع و هوشیار باشید، باز هم امکان دارد در مبارزه یکی دو ضربه به شما اصابت کند که البته امری است طبیعی. یا زمانی که بخواهید تکنیک های حریف را دفاع نمایید باید از دستهای محکمی برخوردار باشید. از این رو، بدنسازی جسمی یک رزمی کار در مقابل ضربه به 3 بخش تقسیم می شود:

الف-حساسیت زدایی عضله ای: در این وضعیت، حساسیت عضله ها نسبت به ضربه به تدریج از بین می روند.

ب-محکم کردن استخوانهای دست و پا: طی تمرینات رزمی و مخصوصاً مبارزه، استخوانهای هنر جویان چه در دفاع و چه در حمله بدفعات به هم اصابت می کنند و اگر یک رزمی کار ماهر در فنون رزمی استخوانهای دست و پایش محکم نباشد، ممکن است در اثر درد شدیدی که در استخوان ساعدش به علت دفاع ضربه حریف بوجود می آید، قادر به ادامه مبارزه نباشد. پس لازم است که استخوانهای ضروری، مخصوصاً استخوان ساعد دست و ساق پا محکم شده و حساسیت آنها نسبت به ضربه بتدریج از بین بروند.

ج-حساسیت زدایی صورت: از بین بردن حساسیت صورت نسبت به ضربه، اهمیت زیادی دارد. چون ضربه به صورت باعث گیجی می شود و زمانی که رزمی کاری گیج و مغشوش شود، بهترین موقع است که وی را تحت حملات متوالی قرار داد. فردی که در اثر اصابت ضربه به صورتش، گیج شود دیگر هیچ عکس العملی نمی تواند از خود بروز دهد. از اینرو، حساسیت بعضی از نقاط صورت را باید از بین برد. حساسیت زدایی صورت باید بسیار با احتیاط و بتدریج صورت گیرد و مواظب بود که به نقاط حساس مثل: بینی یا چشمها آسیبی وارد نشود. هر 3 نوع بدن سازی که در بالا تشریح شد، باید حتماً تحت نظر مربی مجرب و بتدریج انجام گیرند. البته نقاط حیاتی بدن نظیر: بیضه، چشم، حفره گردن و غیره را بهیچ وجه نمی توان در برابر ضربه مقاوم نمود و تنها راه محافظت از آنها، تقویت فنون دفاعی است.

۴-توانایی مبارزه در فاصله نزدیک: مبارزه در اغلب رشته های رزمی در فاصله دور انجام می شود و بر این اساس، اکثر رزمی کاران تنها قادرند از فاصله دور مبارزه کنند و اگر فاصله بسته شود، در فاصله نزدیک نمی توانند به نحو موثری به مبارزه شان ادامه دهند. توانایی مبارزه از فاصله نزدیک، برای یک رزمی کار بزرگترین امتیاز محسوب می شود. اگر دقت کرده باشید دو نفر شخص عادی که واقعاً با هم درگیر می شوند، در یک لحظه بطور غریزی و ناخودآگاه فاصله بین خود را کم می کنند و بیشتر از ضربات دست استفاده می نمایند. و این امر، در تمام مبارزات حقیقی و آزاد رزمی، طبیعی است. و به همین علت است که اکثر قهرمانان رزمی‌کاری که در مسابقات از فاصله دور و به صورت کلاسیک و قراردادی مبارزه کرده و پیروز می شوند، در مبارزات غیرقراردادی و آزاد و همچنین درگیریهای خیابانی، بندرت می توانند حریف خود را مغلوب سازند.

تعداد معدودی از سبکهای رزمی هستند که مبارزه شان از فاصله نزدیک و بیشتر با استفاده از دفاعها و ضربات دست (که پیروزی نهایی در یک نبرد حقیقی را تعیین می کند) می باشد. یکی از این رشته ها، سبک ((کیوکوشین ))است که مبارزات این سبک، اصلی ترین و حقیقی ترین مبارزات رزمی در جهان می باشد، چون در شرایط کاملاً واقعی انجام می‌گیرند. برای نمونه، مبارزات سوسای اویاما بنیانگذارکیوکوشین  که بیش از هزاران مبارزه کاملاً آزاد و خشن با قهرمانان مختلف رشته های رزمی و غیره (بدون داشتن دستکش، محافظ سر و دیگر تجهیزات ایمنی) شرکت نموده و کلیه حریفان خود را معمولاً کمتر از یک دقیقه مغلوب کرده ودر هیچکدام از مبارزات خود شکست نخورد  در بین حریفانی که این استاد  شکست داده، نام چند تن از رزمی کاران و اساتید مشهور رشته های مختلف رزمی نیز به چشم می خورد.

راز اصلی موفقیت سوسای اویاما ، سرعت زیاد و هوشیاری ذهنی خارق العاده در بکارگیری تکنیکهای دفاعی و تهاجمی دست به صورت هماهنگ است. به نحوی که وی در نبردهایش با تهور زیادی فاصله خود را با حریف می بندد و با هوشیاری کامل و اغلب با استفاده از ضربات مشت مستقیم و بر هم زدن تعادل حریف، مبارزه را به نفع خود به پایان می برد. (فنونی که ذکر شد، از تکنیکهای رایج در سبک کیوکوشین است) اگر می خواهید قادر شوید در فاصله نزدیک مبارزه کنید، ابتدا باید زیر نظر استادی مجرب، ضربات و دفاعهای دست خود را مهارت بخشید و سپس فنون قفلی و درویی (به زمین انداختن حریف) را بیاموزید. ضمناً از تجهیزات ایمنی نیز حتماً استفاده نکنید.

۵-تنفس صحیح و تقویت ششها: مَثَلی است چینی که می گوید: «اگر ضربه یک رزمی‌کار فاقد کنترل تنفس باشد، ضربه اش قدرت لازم را نخواهد داشت». رزمی کاری که به تکنیکهای تنفسی آشنا نباشد و آنها را انجام ندهد، نباید خود را یک رزمی کار واقعی بداند. اگر نگاهی به تمرینات سبکهای رزمی بیندازیم، در تمام آنها تکنیک های کنترل تنفس وجود داشته و اهمیت زیادی دارد. براستی چرا تنفس صحیح برای یک رزمی کار بسیار مهم است؟

اجازه دهید با مثالی ساده، مطلب را روشن تر سازیم: اگر شما از چیزی بترسید و یا نسبت به موضوعی خشمگین شوید، اولین ریتم بدنی تان که از تعادل خارج می شود، تنفس شماست که سریع و تند می گردد. حال اگر در این وضعیت بتوانید نفسهای عمیق و شکمی انجام دهید یا به عبارتی تنفسهایتان را کنترل کنید، بسرعت آرام شده و انرژی جسمی و روحیتان تحلیل نمی رود.

پس اگر مایلید طی تمرینات و مبارزه زود خسته نشده و بنیه، قدرت و استقامت زیادی داشته باشید، تمرینات تنفسی را پیوسته انجام دهید. از طریق تمرینات صحیح کنترل تنفس، ابتدا ششها قوی می‌شوند و حین تمرینات طاقت فرسای رزمی که انرژی بدن رو به اتمام است، این ششهای قوی هستند که تنفس را خود به خود کنترل کرده و اجازه نمی دهند، رزمی کار خسته و از ادامه فعالیت متوقف شود، بلکه با تنفسهای عمیق و کسب اکسیژن بیشتر، به وی انرژی می بخشند. اینکه می بینید بعضی از هنرجویان رزمی، در نبرد زود خسته شده یا اصطلاحاً «می بُرَند» به خاطر عدم آشنائی شان به تنفس عمیق و اصولی است. نکته دیگر اینکه: یک رزمی کار اساساً باید در حین تنفس که بدن ضعیف شده و می خواهد انرژی بگیرد، تکنیکهای دفاعی و موقع تخلیه هوا که بدن قدرت گرفته و میخواهد انرژی را انتقال دهد ضربه بزند.

۶-خود را به یک سبک رزمی محدود نکنید: نباید خود را تنها به فراگیری یک رشته رزمی خاص محدود کنید. چون هر سبک رزمی، مزایا و معایبی دارد و نمی توان گفت کدام رشته رزمی بهترین سبک است. بعضی ها آنقدر به رشته رزمی شان علاقه و حساسیت دارند که اگر عیبی واقعی از آن گفته شود، نمی خواهند آنرا بپذیرند. لازم به ذکر است که تمام هنرهای رزمی در دنیا از معبد شائولین در چین نشات گرفته و ریشه تمام سبکها در دنیا یکی است. و اگر دقت کرده باشید، تکنیکهای پا و دست با کمی اختلاف، در کلیه رشته ها یکسان است و تنها اسمشان فرق می کند. یکی از علتهایی که باعث شد بروسلی در دنیا شهرت بسیاری بدست آورد این بود که بروسلی با اینکه سبک اصلی اش وینگ چون کونگ فو بود، ولی اصول چندین سبک رزمی دیگر را فرا گرفته و پیوسته تمرین می نمود و خود را صرفاً به یک رشته رزمی، محدود نکرده بود. براین اساس بود که وی حرکات و فنون رزمی را مثل یک «بالِریَن» نرم و راحت و با سرعت و قدرت بسیاری بر روی حریفانش اجرا نموده همه را مجذوب خود می کرد.

( هیچ وقت از مبارزات تمرینی در باشگاه فرار نکنید و از هر فرصتی برای مبارزه کردن استفاده کنید زیرا تعداد مبارزات زیاد شما باعث موفقیت و اعتماد به نفس شما میشود و به شما می آموزد که چطور به خود تکیه کنید واز هیچ شرایط نابسامان و ناگهانی نهراسید و بتوانید در کوتاه ترین زمان بهترین تصمیم که همان عکس العمل بجا و بموقع است را بگیرد )

 

هشتمین دوره مسابقات قهرمانی اروپا کیوکوشین ماتسوشیما در مهرماه

The 8th I.K.O.MATSUSHIMA European Kyokushin Karate Championship will be held in Donetsk,Ukraine on 12th Oct.2013.
هشتمین دوره مسابقات قهرمانی اروپا کیوکوشین ماتسوشیما در مهرماه ۱۳۹۲ اوکراین دونتسک